Verenigingen glossy Leimuiden en Rijnsaterwoude

In Leimuiden ontstond na de corona-periode het idee, om een verenigingenglossy te maken. Want als gevolg van corona zagen veel verenigingen het ledenbestand en vrijwilligers teruglopen, en daarmee de inkomsten. Hoe bereik je nu alle inwoners van Leimuiden en Rijnsaterwoude, én voorkomen we dat iedereen voor zichzelf gaat flyeren. Het idee ontstond aan een keukentafel en na een gesprek met het team “HierindeRegio” werd duidelijk dat zij professionele hulp wilden bieden. Het probleem was alleen, hoe krijgen we het financieel rond. Alle clubs en bekende sponsoren langs gaan was niet het juiste idee. Die oplossing was dichterbij dan gedacht: bij het ophangen van de Regenboogvlag bij TV Leimuiden in oktober 2022, kwamen Marcel van Bruggen (TV Leimuiden), wethouder Gerben van Duin, Maurice Griffioen (Gemeente) en Paul Wiewel (de Driemaster) tot de conclusie dat er vanuit het Sportakkoord middelen beschikbaar zijn.

Hierna ging het snel, vooral toen Laura van der Meer (Play Fair) en Jan Beeks (ook TV Leimuiden) aanschoven in de organisatie. Verenigingen werden aangeschreven en uitgenodigd en wat bleek? Er waren meer verenigingen dan ze zelf wisten. Iedereen omarmde het; promotie voor de club en een prachtig overzicht van het verenigingsleven in Leimuiden en Rijnsaterwoude. Dankzij het team van HierindeRegio werd het een prachtig ontwerp. En snel gedrukt, want na de feestweek van Leimuiden start de eerste introductieweek bij diverse verenigingen. In september tijdens de nationale sportweek doen alle verenigingen mee. De agenda van deze carrousel staat in het magazine.

Wethouder Gerben van Duijn van Sport en Welzijn was verguld. Lokaal initiatief, mogelijk gemaakt door de Gemeente en verenigingen (sport, cultuur of welzijn) zijn de hoeksteen van de samenleving. Een goed verenigingsleven is goed voor het welzijn en voorkomt problemen in de samenleving, is het standpunt van de Wethouder! Uit handen van de initiatiefnemers kreeg Gerben het 1e exemplaar uitgereikt van de Verenigingenmagazine Leimuiden en Rijnsaterwoude. Dit alles onder aanwezigheid van de afvaardigingen van veel verenigingen. Allen hebben één doel: het bestaansrecht van hun club garanderen. De deelnemende verenigingen hebben het magazine verspreid. En alle inwoners worden vooral uitgenodigd om kennis te komen maken met al die verenigingen die zich in het magazine presenteren.