Nieuws

Nieuwe en oude kersttradities

Voor het eerst worden de clubkampioenschappen in de winterperiode georganiseerd. Daarmee hoopten we meer deelnemers te kunnen bereiken. Aan één kant is dat wel iets verbeterd maar in de winterperiode is het voor andere werktechnisch weer onmogelijk om zich vrij te maken. Moeilijke keuzes zijn dat voor een vereniging. Toch geprobeerd en het mixdubbeltoernooi heeft niet meer deelnemers opgeleverd. Altijd jammer is het dat er toch nog een aantal dames zich niet vrij konden maken. Er werd uiteindelijk een 6-kamp gespeeld. Dat betekende voor iedereen 5 wedstrijden. Dat was uiteindelijk toch een spannende aangelegenheid. De bovenste 3 duo’s, Arenda en Arie, Sabine en Fred en Sanne en Lennert, eindigden allemaal op 4 gewonnen partijen. Onderling hadden ze van elkaar gewonnen en verloren. Dat betekent games tellen. Oud-wedstrijdsecretaris Laura heeft dat voorgerekend naar de andere toe en daaruit kwamen Arenda en Arie als winnaar tevoorschijn en Sabine en Fred als 2e.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdagavond 20 december werden de voorrondes dubbel gespeeld. In 2 vijfkampen ging iedereen met elkaar de strijd aan. Zowel bij de A en de B poule werden er heel wat 5e games gespeeld. Uiteindelijk kwamen er nieuwe en oude finalisten naar voren. Bij de A Dick en Arnold tegen Lennert en Rutger. En bij de B-poule Sanne en Sylvia tegen Bram en Hans Brand.

Op zondag 19 januari zullen de finales worden gespeeld op onze clubdag 2020. De voorrondes van de enkel zullen op vrijdag 17 januari worden gespeeld.

Over de nieuwe Rommelfair

In een eerder bericht hebben jullie waarschijnlijk al gelezen dat we de Rommelfair dit jaar anders gaan opzetten. Hier lees je al iets meer over de uitwerking en de dingen waar jij mee kunt helpen. Vraag vooral zoveel mogelijk familie en vrienden of ze ook ideeën hebben om de dag in te vullen en wie er wil meehelpen. Want de bedoeling is om er vooral een leuke dag van te maken met elkaar.

De organisatie van de dag draait vooral om 6 soorten activiteiten:

  1. Kramen,
  2. Spellen,
  3. Tafeltennis,
  4. Versnaperingen,
  5. Veiling,
  6. Rad, kluis en loterijen.

 

Bij elk onderwerp is hieronder aangegeven wat de bedoeling is, maar ook waar we nog naar op zoek zijn. Iedereen die suggesties heeft om te organiseren, mee te doen, te geven, te verkopen, enzovoort, kan dat kwijt bij Carin, Hans van Leeuwen, Hans Brand of Arnold; dat kan op vrijdagavond, maar natuurlijk ook op de mail of WhatsApp.

 

Kramen

Er worden ongeveer 10 kramen in ’t Spant opgesteld. Daarin kunnen verschillende activiteiten plaatsvinden. Leden en niet-leden kunnen een tafel, kraam of kraamdeel huren (tegen kostprijs per meter) en hun eigen spullen verkopen. Er zijn ook al ideeën binnen voor kleine creatieve activiteiten voor volwassenen of kinderen. Verenigingen kunnen zich presenteren. En we zoeken nog meer ideeën. Laat eens horen wat jij in zo’n kraam zou willen doen of zien!?

 

Spellen

Om de zaal nog levendiger te maken willen we de kans geven om – tegen een kleine vergoeding – met leuke spellen mee te doen. We kunnen natuurlijk het aloude spijkerbroekhangen weer uit de kast halen. Blikgooien, katmeppen, sjoelen, de tafeltennispiramide, enz. , En natuurlijk komt het kinderen schminken weer terug, misschien wel met een beautyhoek voor de kleintjes? Welke spellen zijn nog meer leuk om te doen? En waar zou jij aan mee willen werken?

 

Tafeltennis

Een tafeltennishoek mag niet ontbreken. We zullen de robot opstellen zodat iedereen even zijn/haar talenten kan uitproberen. Maar leuker is het als mensen, kinderen vooral, even tegen een ‘echte speler’ kunnen sparren. En een rondje om de tafel is natuurlijk altijd leuk. Ook hier geldt dan iedereen tegen een kleine vergoeding mee kan doen. Wie vindt het leuk om hieraan mee te doen? En wie heeft nog andere ideeën om in zo’n tafeltennishoek uit te voeren?

 

Versnaperingen

Met Patrick is afgesproken om een bar in de zaal in te richten. De warme en koude dranken worden dan door de Spantbar verzorgd. Maar koek, cake, taart en koude hapjes daarbij, kan Play Fair verzorgen. Een win-win dus. De vraag is dan natuurlijk: wie kan er lekkere taarten, cakes, koekjes of andere versnaperingen maken die bij de koffie en drankjes verkocht kunnen worden?

 

Veiling

Op het podium willen we graag een veiling organiseren. Maar wát moet je dan veilen? Daarvoor zoeken we nog veel creatieve ideeën. Naast het veilen van leuke spullen die je zelf niet meer nodig hebt kan je ook denken aan activiteiten door leden van de club. Komen wij uw auto wassen? Komt het bestuur een middagje koken? Komen een paar leden avondjes oppassen? Wat zou jij kunnen aanbieden? En wie kent een ‘veilingmeester’ om dit aan elkaar te praten, of zou dat willen en kunnen doen?

 

Rad, kluis en loterijen

Wat we niet veel veranderen zijn de loterijen, het Rad van Avontuur en het Kluisspel. Deze onderdelen horen bij de dag en daar gaan we natuurlijk allemaal ons steentje aan bijdragen.

 

Play Fair aanwezig bij Promotiedag bij Scylla

Zondag 17 november heeft de NTTB afdeling West een Tafeltennis Promotiedag georganiseerd. Vorig jaar was dat bij Avanti en is Pepijn daar geweest. Nu zijn Fenna met haar broer, Carlos met broer en 2 vrienden en Esmée met haar oma Laura daar geweest.

De organisatie ligt in handen bij MJ Tafeltennis die de zaal bij Scylla ingericht hadden met prachtige tafels en spellen. De kinderen konden na de uitleg zelf elke tafel proberen om daar een score te zetten. Want na de pauze konden ze hun eigen score proberen te verbeteren. Heel fanatiek en met een hoop lol probeerden de kinderen alle tafels uit.

Scylla zorgde voor een lekkere lunch met broodjes knakworst en limonade. Ook het fruit vond gretig aftrek. Daarna volgde een demonstratie van de begeleiders van MJ Mark en Angelique. Er werd uitgelegd hoe verschillende slagen heette en hoe je met effect kan spelen. En natuurlijk kwamen de verschillende batjes aan bod. Onder grote hilariteit bij de kinderen werd er een rally gespeeld met een mini-mini-mini (niet zichtbaar maar wel hoorbaar) batje.

Na afloop van de 2e ronde kregen alle kinderen een mooie medaille en werd er nog een groepsfoto gemaakt.

 

En de winnaars zijn…….Steven en Sabrina!

Vrijdagavond 8 november zijn de eerste Open Leimuidense Dubbelkampioenschappen georganiseerd. Schoorvoetend kwamen de eerste inschrijvingen binnen. Op het laatste moment begon het te lopen. Leden, oud-leden, vrienden en bekenden van Play Fair hebben zich aangemeld. En hoe leuk is het uiteindelijk geworden. Met 14 koppels zijn we gestart in 3 verschillende poules van sterke tot minder-sterke koppels. Jammer genoeg twee afvallers met een verzwikte enkel en het niet fit genoeg zijn voor verdere wedstrijden. De overgebleven spelers zijn gekoppeld voor de volgende ronde waar iedereen op sterkte is ingedeeld.

Wat een wedstrijden zijn er uiteindelijk gespeeld. Vier sterke koppels uit dezelfde trainingsperiode van ongeveer 15 jaar geleden hebben zich heerlijk uitgeleefd en dat ze het niet verleerd zijn was al snel te merken. In de sterkste poule speelden Maarten en Sheila, Ioannis en Mark, Hans en Martin en Steven en Sabrina tegen elkaar. Uiteindelijk was er een spannende 5-setter tussen Steven en Sabrina en Ioannis en Mark nodig om de winnaar bekend te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar ook de groep minder sterke koppels speelde in de tweede ronde spannende en leuke wedstrijden tegen elkaar. En dat ging er zeker niet minder fanatiek aan toe. Een zeer geslaagde avond die zeker vervolg gaat krijgen in de toekomst.

 

 

 

 

 

 

Binnen twee tellen was na afloop de zaal leeg, ook dat zijn de meesten nog niet verleerd!

De prijsuitreiking was na afloop in de bar. Waar Renske en Lisa de aanmoedigingsprijs kregen uitgereikt en uiteindelijk Steven en Sabrina de persoonlijke prijzen maar ook de grote wisselbeker mee naar huis konden nemen. Met een drankje en een hapje werd er nog een hele tijd nagepraat en oude herinneringen opgehaald.

Voor de volledigheid de eindstand:

  • 1. Sabrina en Steven
  • 2. Ioannis en Mark
  • 3. Sheila en Maarten
  • 4. Hans en Martin
  • 5. Rob en Olaf
  • 6. Rick en Geert-Jan
  • 7. Susan en Martijn
  • 8. Ronald en Laura
  • 9. Arnold en Dion
  • 10. Jordy en Stefan
  • 11. Mel en Mariska
  • 12. Kees en Romy
  • 13. Renske en Lisa

Nieuwe opzet voor de Rommelfair!

De Rommelfair gaat veranderen. Het bestuur en de Rommelfaircommissie hebben dit besluit genomen. De huidige opzet is niet meer haalbaar; diverse kosten worden te hoog en het aantal mensen om de grote hoeveelheid werk te verzetten wordt kleiner. Tijd voor een andere opzet.

Een klein stukje historie: op 17 mei 1980 organiseerden Harry Heuzen en Max van Bochove een Rommelmarkt met Fancy Fair, kortweg de RommelFair genoemd. De nadruk lag nog heel erg op het Fancy Fair gedeelte. Er waren spellen zoals de cavia-bak, spijkerbroekhangen, een schiettent en veel spelletjes voor kinderen. Vanaf 1992 is de Rommelmarkt enorm gaan groeien en het Fair-gedeelte helemaal verdwenen.

Wat gaat er nu veranderen?

De grote rommelmarkt in de bekende vorm zal verdwijnen. We gaan niet meer spullen ophalen, uitsorteren, naar het Spant brengen, inrichten, verkopen en restanten weer afvoeren. Wel willen we particulieren, leden en niet-leden gelegenheid geven om (tegen kostendekking) een stukje kraam in te richten en spullen te verkopen. Dus een kleinere rommelmarkt.

Daarnaast willen we weer de oude formule van Fancy Fair terughalen, met leuke spellen, schminken en misschien een springkussen voor de kleintjes, Rad van Avontuur, de kluis en de bekende loterijen. De spellen – voor jong en oud – moeten we met z’n allen nog bedenken, dus iedereen die een ludiek idee heeft … kom er maar mee! Het mag van alles zijn, van hoefijzerwerpen tot tafeltennis. Iedereen wordt uitgedaagd om eigen ideeën te bedenken en uit te werken voor deze dag, met als basisgedachte dat Play Fair een leuke middag voor het dorp verzorgt.

Dus al met al: minder gesjouw, meer plezier en we rekenen op jullie bijdragen!

 

Oud lid naar de top van de Kilimanjaro voor het goede doel!!

Renate (oud lid) is mijn dochter en ongeneeslijk ziek. Zij werd in december 2018, slechts 7 weken naar de geboorte van haar dochtertje geconfronteerd met uitgezaaide darmkanker met een levensverwachting van 1-2 jaar. Dit was voor mij de persoonlijke reden om mijn voorzitterschap van Play Fair na een korte periode per direct neer te leggen.

Na acht maanden zware chemokuren heeft zij een adempauze gekregen om op krachten te komen. Zij heeft dit omgezet in een extreme doelstelling om daarmee het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie te steunen. Met slechts twee maanden voorbereiding zal zij de top van de Kilimanjaro beklimmen en ik mag haar daarin vergezellen. Dat zal voor mij de meest indrukwekkende, fysieke en emotionele reis van mijn leven worden.

Lees hieronder haar verhaal. Help je mee? Heel erg bedankt!

https://www.geef.nl/nl/actie/naar-de-top-van-de-kilimanjaro-tegen-kanker/donateurs

https://www.facebook.com/Naar-de-top-van-de-Kilimanjaro-tegen-kanker-115993103143373/

https://naardetopvandekilimanjarotegenkanker.blogspot.com/

Fred van der Meer

Sportinstuif Vakantie Kinderweek

De scholen zijn alweer even begonnen en ook de trainingen zijn gestart.

Nog even een terugblik naar de laatste vakantieweek. Die staat in Leimuiden altijd in het teken van de Vakantie Kinderweek. De laatste jaren is er op de donderdagmiddag een sportinstuif waar ook onze vereniging aan mee werkt. Met een klein clubje zijn er weer een heel aantal tafels geplaatst met allerlei spelletjes gerelateerd aan het tafeltennis natuurlijk.

De kinderen hebben zich een uur lang heerlijk vermaakt en natuurlijk was de robot weer de grote aandachtstrekker. Maar hoe moeilijk is het niet om de bal terug te slaan. Geholpen door de senioren die de middag de kinderen hebben begeleid zijn er weer vele kinderen aan het tafeltennissen gebracht.

Clubkampioenschappen 2019 bij Play Fair

Zondag 23 juni stond als Clubdag op de agenda. Voorafgaand alle voorrondes in de verschillende categorieën. Dit jaar was deze dag voor vele leden van de club een dag met andere prioriteiten. Dit zorgde ervoor dat de voorrondes slecht bezet waren. Maar uiteindelijk zijn er toch spannende wedstrijden gespeeld en heeft dit mooie finales opgeleverd. En een nieuwe clubkampioen! Bij de senioren A was Bjorn v.d. Voort afwezig maar ook de nr. 2 van de laatste jaren Marc Captein heeft zich afgemeld. Dit leverde natuurlijk wel nieuwe kansen op voor de overige seniorleden. De A poule speelde een 8-kamp waar Arie Roos 1e geplaatst was en Ramon Brand 2e. Uiteindelijk zijn deze spelers na afloop ook de winnaars en gingen zij die zondag de strijd met elkaar aan. Arie die vrijdag nog van Ramon won kon het deze middag niet bolwerken tegen de heel goed spelende Ramon. Misschien toch een beetje de druk van de mogelijkheid om nu eindelijk clubkampioen te kunnen worden. Ramon werd winnaar bij de A maar ook bij de dubbel A samen met vader Fred en 2e bij de mixdubbelfinale.

 

 

 

 

 

 

Bij de B werd er ook een 8-kamp gespeeld. Ook hier misten er nogal wat spelers die allemaal met andere redenen weggebleven waren. Dit waaierde de discussie volop aan om dan toch maar eens de clubkampioenschappen in de winterperiode te spelen. Daar gaat het bestuur zich nog eens over buigen. Uiteindelijk werden de wedstrijden in deze poule toch ook nog heel spannend. Hans van Leeuwen kwam als winnaar uit de bus samen met Emiel Bunck die op onderling resultaat doorging. Tijdens de finale was Hans wederom te sterk. Samen met Emiel werden ze ook de winnaar van de dubbel B.

 

 

 

 

 

 

De jeugd speelde die zaterdag de voorrondes van zowel enkel als dubbel. Spannende potjes leverde uiteindelijk Leon als winnaar op tegen Dylan. In de finale heeft Dylan dat kunnen omdraaien en werd hij de winnaar. Bij de B speelden Joec en Carlos de finale. Waar Carlos zaterdag de sterkste was, was het Joec die de finale heeft gewonnen. Bij de dubbelfinales waren Leon en Dylan samen te sterk voor Merit en Roan. En Joec en Carlos speelde samen de dubbelfinale tegen Pepijn en Anouk.

 

 

 

 

 

 

‘s Ochtends bij het ontbijt met de club heeft Leon de prestatieprijs overhandigd gekregen van Laura. Hij heeft 33 van zijn 38 gespeelde wedstrijden gewonnen en eindigde zo het hoogst op de procentlijst. De Mars de Rijk-aanmoedigingsprijs is dit jaar overhandigd aan Sylvia Verkerk. Als er iemand goed is in trainingen dan is zij dat wel. Wat een inzet!

 

 

 

 

 

Bij het ontbijt kreeg Ellen een mooie boeket bloemen voor het werk wat zij gedaan hebt in de evenementencommissie. Ook Laura werd in de bloemetjes gezet. Zij neemt na 30 jaar afscheid als wedstrijdsecretaris senioren en heeft het stokje over kunnen dragen aan Sabine Brand. Zij blijft binnen het bestuur zitten op de post PR en Communicatie.

 

 

 

 

 

Lennert Eikelenboom heeft dezelfde ochtend samen met 4 jeugdleden praktijkexamen gedaan voor Tafeltennis Trainer 2. En is daar glansrijk voor geslaagd. Die middag kreeg hij ook een boeket bloemen overhandigd voor zijn werk als Jeugdcommissaris.

Play Fair op de Braderie

Woensdag 19 juni werd in Leimuiden de Braderie georganiseerd als start van de feestweek en kermis. Maar wat een slechte weersvoorspellingen dit jaar. Dinsdagavond werden er nog flinke onweersbuien en windstoten voorspeld wat we met onze buitentafel en robot helemaal niet kunnen gebruiken. Woensdagochtend begint met regen en onweer, om 10.00 uur wordt het droog en om 11.00 zijn we in het dorp waar onze kraam al klaar staat (heel erg nat). De buitentafel wordt bezorgd maar de robot laten we nog even in de auto. De kraam wordt ingericht gelukkig hebben we 2 grote tafelkleden voor over de natte houten planken. Flink vast getapet allemaal en daarop ook de losse formulieren want er staat op dit moment nog een flinke bries.

We starten om 12.00 uur rustig en Arie en Laura kunnen de mensen goed te woord staan. De ballen zitten dit jaar verstopt in een tafelvoetbalspel en het zijn er best veel. Er wordt volop geraden en iedereen krijgt een leuke tafeltennissleutelhanger mee. Ook de oude foto’s worden weer bekeken en er wordt een hoop geschiedenis verteld door ons maar ook zeker door de bezoekers.

Vanaf 14.00 uur wordt het weer rustiger en stabieler en Arnold gaat de robot neerzetten. Nog even een klein buitje als hij net staat maar verder draait de robot op volle toeren. Jong en oud probeert de robot uit waarna ze bij de kraam een flyer van de club krijgen met informatie van de trainingstijden en mogelijkheden. Tussen door worden de Arnold, Arie, Lennert en Laura voorzien van oliebollen die net op de kermis zijn gehaald.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als we willen gaan ruimen om 19.00 uur wordt toch alles nog even kletsnat, snel al het fotomateriaal in de auto, schuilen en daarna de rest opruimen. Thuis wordt er gekeken wie de prijswinnaar is geworden van het raad-het-aantal-ballen-spel. Er zaten 326 ballen in de voetbaltafel en dat leverde 2 winnaars op. Lucy v.d. Meer-Rijkelijkhuizen uit Oude Wetering zat er met 321 5 ballen onder en Jari Mollers zat er met 331 5 ballen boven. Snel overleg met Heemskerk Sport en 2 prijzen (een inschuifbare netpost en een setje batjes met balletjes) aangeschaft die de andere dag zijn bezorgd en opgehaald.

Een geslaagd evenement!

 

Meisjes CupCake toernooi

Op zaterdag 15 juni heeft onze vereniging het CupCake toernooi georganiseerd speciaal voor meisjes. Al vroeg waren de dames uit Zwijndrecht en Rotterdam (Shot ’65 en Alexandria ’66) aanwezig want het was toch wel even een stukje rijden. Later met de dames van Salamanders en Avanti en natuurlijk onze eigen meisjes van Play Fair kon er begonnen worden.

 

 

 

 

 

 

Lennert, onze jeugdtrainer had een leuk parcours van tafels neergezet met allerhande spelletjes. Maar eerst was er een warming up door de hoepels springend met “papier, steen, schaar”, waar de meisjes een hoop lol aan beleefde. Daarna werden 2 aan 2 alle spelletjes gespeeld. Ook de robot werd gebruikt en niet alleen door de meisjes maar ook door één van de ouders.

Toen volgde er een wel verdiende pauze met kannen limonade en de overheerlijke cupcakes. Niet alleen voor de meisjes maar ook de ouders konden daar van meesmullen.

 

 

 

 

 

 

Na de pauze werden er wedstrijdjes gedaan. Een poule met vriendinnen en 2 poules met leden. Waarna de winnaars ook nog eens tegen elkaar hebben gespeeld. De twee beste dames waren uiteindelijk Iris van Shot ’65 die in de finale Eva van Avanti versloeg.

Met een bedankje en een sleutelhanger gingen de meisjes weer huiswaarts.